-
1.
Kto jest właścicielem i zarządcą projektu „Polskie Marki Turystyczne”?
Projekt „Polskie Marki Turystyczne” został zainicjowany i ogłoszony przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, zaś będzie realizowany we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną.
-
2.
Kto może aplikować do projektu „Polskie Marki Turystyczne”?
Zgłoszenia do udziału w projekcie „Polskie Marki Turystyczne” mogą składać zarejestrowane w Polsce organizacje, samorządy terytorialne i gospodarcze, instytucje, spółki, fundacje, stowarzyszenia, przedsiębiorcy prywatni, organizatorzy turystki i inne jednostki, których jednym z celów lub zadań statutowych jest promocja turystyki.
-
3.
Co rozumiemy poprzez markę turystyczną?
Marka turystyczna to kompleksowy produkt turystyczny obszaru recepcji turystycznej o wysokim poziomie jakości, łatwo identyfikowalny i wyróżniający się z oferty obszarów konkurencyjnych, np. region turystyczny lub szlak turystyczny. Co do zasady, terytorialna marka turystyczna powinna obejmować teren więcej niż 1 gminy.
-
4.
Czy marka turystyczna może być utożsamiana z produktem turystycznym?
Marka turystyczna bazuje na istniejących produktach turystycznych opartych o aktywa historyczne, kulturowe lub przyrodnicze. Na obszarze marki może znajdować się wiele produktów turystycznych, które mogą być wspólnie promowane w ramach marki. Pojedyncze, punktowe produkty turystyczne (atrakcje turystyczne, obiekty itp.) zachęcamy do udziału w konkursie na Najlepszy Produkt Turystyczny - Certyfikat POT.
-
5.
Co to są motywy przewodnie marki?
Motywy przewodnie to priorytetowe, związane z obietnicami konkretne, łatwe do wyobrażenia dla turysty doświadczenia, charakterystyczne dla danej marki, jak np. turystyka wiejska, obserwacja przyrody/zwierząt, zabytki techniki i przemysłu. Właściciel marki musi skoncentrować się na skończonej liczbie najważniejszych motywów – potencjałów marki, które pozwolą ją zaklasyfikować w świadomości turystów oraz pozycjonować w materiałach promocyjnych.
-
6.
Kto powinien zarządzać marką turystyczną?
Marka turystyczna musi mieć właściciela – lidera, który będzie odpowiedzialny za jej zarządzanie. Musi on mieć wsparcie w postaci organizacji zarządzającej marką turystyczną. Wskazane jest by marka była tworzona we współpracy ze wszystkimi samorządami, których obszar obejmuje. Kluczowi interesariusze powinni dokonać podziału zadań między sobą i wspólnie wyznaczyć gospodarza marki.
-
7.
Jaki jest długofalowy cel projektu „Polskie Marki Turystyczne”?
Celem projektu jest wykreowanie tzw. regionów turystycznych – jednostek kompleksowo zarządzanych rozwojem i promocją turystyki na wyznaczonym obszarze, powiązanych ze sobą funkcjonalnie. Przewiduje się, że projekt przyczyni się również do poprawy jakości świadczonych usług turystycznych i racjonalizacji prowadzonych działań marketingowych.
-
8.
Jakie tytuły zostaną przyznane w ramach projektu i czym one się będą różnić?
W ramach projektu zostaną przyznane tytuły:
-
„Polska Marka Turystyczna”, uczestnikom spełniającym wytyczne w zakresie dobrych praktyk zarządzania i promocji marką turystyczną;
-
„Polska Marka Turystyczna – kandydat”, uczestnikom, którzy potrzebują wsparcia doradczo-eksperckiego w spełnieniu wytycznych.
-
-
9.
Czy tytuł „Polska Marka Turystyczna” jest przyznawany bezterminowo?
Nie. Marki turystyczne będą monitorowane pod względem jakości, co najmniej raz na 5 lat. W przypadku znacznego obniżenia poziomu usług lub niespełniania wymogów, tytuł może zostać odebrany.
-
10.
Czy beneficjent projektu który otrzymał w konkursie tytuł „Polska Marka Turystyczna – kandydat” może starać się o przejście do kategorii wyższej czyli „Polska Marka Turystyczna”?
Marki turystyczne, którym zostanie przyznany tytuł „Polskiej Marki Turystycznej – kandydat” mogą wnioskować o dokonanie ponownej oceny po wdrożeniu rekomendacji zaleconych przez Kapitułę Konkursu. Nie może to jednak nastąpić wcześniej niż rok po dokonaniu poprzedniej oceny.
-
11.
Ile tytułów zostanie przyznanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki?
Liczba tytułów nie została narzucona, ani w jakikolwiek sposób ograniczona. Wszyscy uczestnicy, którzy spełnią kryteria określone w projekcie, zostaną nagrodzeni odpowiednim tytułem.
-
12.
Czy tytuły „Polska Marka Turystyczna” oraz „Polska Marka Turystyczna – kandydat” zastąpią dotychczas przyznawane certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej?
Nie. Projekt „Polskie Marki Turystyczne” ma szerszy zasięg i nie jest konkursem, do którego mogą być zgłaszane pojedyncze obiekty, usługi lub wydarzenia, tak jak ma to miejsce w przypadku konkursu na „Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat POT”. Jednakże projekt będzie komplementarny do certyfikatów Polskiej Organizacji Turystycznej przyznawanych najlepszym produktom turystycznym, m.in. poprzez przyznawanie punktów za obiekty z tytułem „Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat POT”.
-
13.
Jakie korzyści uzyskają wnioskodawcy dzięki udziałowi w projekcie?
Uczestnikom projektu zostanie zaoferowane wsparcie w postaci m.in.:
-
udziału w dedykowanych szkoleniach z zakresu zarządzania rozwojem destynacji turystycznych,
-
udziału w wizytach studyjnych w Polsce i za granicą,
-
preferencyjnego traktowania w ramach wnioskowania o dofinansowanie realizacji zadania publicznego z zakresu turystyki w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych ogłaszanego przez MSiT,
-
włączenia marki do badań marketingowych marek turystycznych realizowanych na rynkach zagranicznych.
Marki, które otrzymają tytuł „Polska Marka Turystyczna” zostanie przyznany dostęp do wielu świadczeń promocyjnych, m.in.:
-
promocji marki na wybranych imprezach targowych, zgodnie z profilem produktu i dopasowaniem do potrzeb rynku,
-
organizacji study – tour dla touroperatorów z rynku priorytetowego dla marki,
-
prezentacji marki podczas warsztatów branżowych dla touroperatorów.
W rezultacie udział w projekcie przyczyni się do wzrostu rozpoznawalności lokalnych i regionalnych polskich ofert turystycznych, co przełoży się na wzrost ruchu turystycznego oraz wydłużenie pobytu turystów.
-
-
14.
Czy formularz zgłoszeniowy do projektu „Polskie Marki Turystyczne” przesyłamy w wersji papierowej czy elektronicznej?
Wypełniony formularz zgłoszeniowy do projektu „Polskie Marki Turystyczne” wraz z załącznikami przesyłamy tylko w wersji elektronicznej poprzez stronę internetową: www.polskiemarkiturystyczne.gov.pl
-
15.
W jaki sposób należy przesłać załączniki do formularza zgłoszeniowego do projektu „Polskie Marki Turystyczne” wymagające podpisów?
Załączniki wymagające podpisów (potwierdzenie zgłoszenia do udziału w Projekcie podpisane przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu wnioskującego oraz rekomendację Regionalnej Organizacji Turystycznej) należy wydrukować, opatrzeć podpisami, a następnie załączyć do formularza on-line jako skan.
-
16.
Co należy zrobić, aby mieć dostęp do formularza zgłoszeniowego do udziału w projekcie „Polskie Marki Turystyczne”?
Osoba reprezentująca wnioskodawcę – potencjalnego uczestnika projektu będzie musiała utworzyć konto i się zalogować.
-
17.
Czy będzie można wypełniać formularz zgłoszeniowy etapami i nanosić na niego poprawki?
Tak. Można będzie zapisać wypełnione dane i wracać ponownie do jego wypełniania.